1 finley quaye much more than much love
geniaal. echt waar.
2 grandaddy. sumday.
geweldig poppy produktie. fraai.
3 frank black. show me your tears.
frank in tranen, ik ook. aub geen reunie.
4 eels-shootenanny!
eenvoud? niets daarvan. de teksten van E zijn subliem. pure poezie.
5 belle And Sebastian. Dear..
titel kunnen we dromen. deze plaat is geweldig.
6 My jazzy child.
bizarre luistertrip. zeer en zeer intense belevenis.
7 Incense.
van nederlandse bodem en daarom beter dan bands als oceansize ofzo.
8 lamb.
zalvend.
9 unkle.
10. thermals.
11. tim burgess.
slechtse van het jaar: Audio Bullys. wat een drama.. teksten als My mother woke me up? jeez...
reacties welkom.
― anton, Friday, 19 December 2003 12:26 (twenty years ago) link
― Vasquesz, Friday, 19 December 2003 13:14 (twenty years ago) link
― anton, Friday, 19 December 2003 13:24 (twenty years ago) link
Eigenlijk is de motivatie overbodig. Ik zou zeggen luister en huiver, maar ja, niet iedereen zal deze platen hebben... Goed, dan moet u maar beloven dat u ze in ieder geval een keertje probeert te beluisteren in 2004!
― Arjen, Friday, 19 December 2003 15:46 (twenty years ago) link
― heuh?, Friday, 19 December 2003 16:03 (twenty years ago) link
― Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 19 December 2003 16:05 (twenty years ago) link
Ja, dat is een goeie, zo komen we ergens. Dus, aangezien de platen uit je lijstje die ik wél ken best wel "mijn ding" zijn: wat is South? Wat is Menomena?
― Martijn Grooten (martijng), Friday, 19 December 2003 16:24 (twenty years ago) link
― theo @ Cut.Up.Media.HQ (theo), Friday, 19 December 2003 16:41 (twenty years ago) link
― stevenmc, Friday, 19 December 2003 20:07 (twenty years ago) link
― Martijn Grooten (martijng), Friday, 19 December 2003 20:20 (twenty years ago) link
Ja de remix van Rippin Kittin van Golden Boy with Miss Kittin staat er inderdaad wel op. Ze waren vergeten hem erbij te zetten.(http://www.electronix-network.com/info.php?catid=bpc080cd&SID)Gelukkig!
― Joost, Friday, 19 December 2003 22:08 (twenty years ago) link
Drie zelfs!
― Ike (ike), Saturday, 20 December 2003 01:03 (twenty years ago) link
120. Goodbye Swingtime - The Matthew Herbert Big Band (Pias)Wat?! Niet in je top 5? MOET IK JE EEN FOKKING TRAP VERKOPEN?!Ik vond het een enorm interessante figuur om te interviewen, maar kan me er niet vaak toe zetten om het album te beluisteren. Wel mooi artwork (waar ik nog een heel verhaal over gehoord heb....)
116. Unrest - Erlend Oye (Source/Labels)112. Sumday - Grandaddy (V2)106. Pig Lib - Stephen Malkmus ( Domino/Indie-Promo)89. Lovers - The Sleepy Jackson ( Virgin )88. Summer Sun - Yo La Tengo (Matador/V2)Alleen Malkmus zag ik op 2 andere jaarlijstjes staan. Verder bleef het opvallend stil rond die platen...Erlend Oye is op een desolate manier erg mooi.Sumday valt toch wat tegen...het gaat nergens smeulen, laat staan vlammen...Sleep Jackson verloor het van The Thrills die op hetzelfde moment door Virgin werden uitgebracht.
100.De-Loused in the Comatorium - The Mars Volta ( Universal)Zie 120.Ik vind die hele Mars volta gewoon 'wel ok' maar ook hier haak ik vrij snel af....
98. Mary Star of the Sea - Zwan (Warner)Ik weet niet, maar om 1 of andere reden had ik deze hoger bij jou verwacht.Billy en ik dat is twee handen op een ego....
97. The New Romance - Pretty Girls Make Graves (Matador/V2)Beetje een tegenvaller na Good Health. Zangeres is wel lekker, maar kan geen noot vasthouden.Ik heb nooit een probleem gehad met vals. Then again, ik kan nog geen basgitaar van een gewone gitaar onderscheiden en neem de moeite niet om het aantal snaren te gaan tellen...
94. Living with Other People - The Robocop Kraus (L'Age D'Or)Goeie plaat.Heb 'k gekocht in Barcelona. Bij de beste zaak aldaar. De naam ontgaat me even.
82. Everyone Deserves Music - Michael Franti & Spearhead (Labels)Stinkt naar JD Kroeske.Het tweede nummer is de beste feelgood anti-war song die ik ooit hoorde. Waar ik ook nog eens niet van moet braken....bovendien moest ik toch wel even lachen toen Franti een hele Alpha tent zittend kreeg afgelopen zomer....Zolang hij me niet wil huggen vind ik alles best.
77. Caesar - Caesar ( Excelsior )Niet van dit jaar.Wel dus
63. Bonito - Jarabe de Palo ( Warner)Ook hier een guilty pleasure.Jarabe is de Manu van dit jaar. Verder mag al die latin-onzin door de plee van mij. Hij werd me getipt door joep v/d Ekko die je geloof ik vorige week op het feestje van N. Pek hebt gezien...
59. Friends of Mine - Adam Green (Rough Trade/Konkurrent)Die zijn we met z'n allen ook heel snel vergeten he?Valt wel mee. Allen was ie in Groningen en Utrecht groter dan in de rest van het land waardoor het lijkt alsof hij geimplodeert is....
52. This is not a Test! - Missy Elliott (Warner)Te laat uitgebracht om hoog te eindigen?For sure...Ik heb Under Construction ook nog in '03 jaarlijstjes gezien....
48. Waiting for the Moon - Tindersticks (Beggars Banquet/V2)Ja, zegt u het maar....mooie plaat toch? Maar ja, Tindersticks he....al jaren mooi, al jaren hetzelfde....Gek genoeg luister ik tijdens bepaalde buien of naar Tindersticks of naar Madrugada. Die twee bands liggen voor mij in het verlengde van elkaar...
46. Machine Says Yes - FC/Kahuna (City Rockers/Skint)Niet van dit jaar.Wel pas dit jaar officieel in Nederland door een major uitgebracht volgens mij...
45. Baby I'm Bored - Evan Dando (Setanta/Veel Promo)Alleen al vanwege 'Hard Drive' niet te versmaden.' This is the town I'm living in....' Ultiem triestig...
44. Hail to the Thief - Radiohead (EMI)Bleef bij mij in ieder geval niet zo lang in de cd-speler hangen.Bij mij ook niet, maar mijn interview zorgde er voor dat ik toch een paar weken geintrigeerd was door het album....Jonny heeft trouwens een hazenbekkie.
39. Today I Forgot to Complain - Zea (Transformed Dreams/Konkurrent)Schijnt nauwelijks tot niet besproken te zijn geweest in de pers. Raar.L'Etat, c'est nous....Ik heb Zea ooit toevallig in Brownies in New York zien spelen. Samen met een barman en een filmploeg...
30. Elephant - The White Stripes (V2)Niet in de top 10? Goh.F*** The Stripes. Geweldige singles, overschatte albums. En ook de reden waarom mijn nummer een over het hoofd gezien wordt (jongetje/meisje)
27. Again - Colder (Output/Lowlands)Net als Luomo een vreemde eend in de bijt. Wat vond je zo goed aan deze plaat?Ik luister gewoon niet graag naar piepknor elektronica. Luomo had ik al gehad en werd ik alhier op geattendeerd. Colder werd ergens omschreven als de Joy Division v/d Electronica. Ik vind vooral die track die naamgenoot is van Beyonce (Crazy Love) helemaal te gek....
23. Never, Never, Land - UNKLE (Mo Wax/Island/Universal)Flop van het jaar? Of blijft die eretitel toch in huize Ritchie?Ik heb UNKLE altijd fascinerend gevonden. Statig, pretentieus, topzwaar...die track met 3D is beter dan welk nummer van de laatste Massive Attack ook. Vooral het diepe, nerveuze baslijntje...ook die zwaar op de hand zijnde spoken word stukjes....en: I'm going through Channnnngggggeeeeesssss....'
6. Tasty - Kelis ( Star Trak/Virgin)Oh ja? Waarom?Het is de keuze van het moment, denk ik. Maar toch. Milkshake zet Kelis weer genadeloos mid-centre op de kaart en de track ervoor (country-hiphop?) is nog veel beter....heerlijke, groovy, urban pop-plaat...
2. Rock n Roll - Ryan Adams (Lost Highway/Universal)1. Keep On Your Mean Side - The Kills ( Domino/Indie-promo)
Argumenten voor The Strokes kennen we wel. Ben vooral benieuwd naar deze 2. Ryan Adams is de meest contrasterende persoon die ik ken binnen de muziekwereld. Ik heb het er lang met Ruben van Music Minded over gehad en die heeft het ook nog eens ideaal verwoord op de cover van de huidige editie van dat blad....Ik vind die twee ep's veel te zeikerig, maar Rock n Roll raakt me....juist door de platte 80's akkoorden en de schouderophalende, gespeeld onverschillige treurnis in de teksten....I'm totally fucked up...wish you were here.....
De Chemistry tussen de twee leden v/d Kills is uniek. Ik heb al eens eerder opgeschreven, maar het is zo rauw en cool en messcherp wat ze doen. Het pist echt in gulle, no-nonsense stralen over de Stripes heen....Daarnaast doen de hoes, de peuken, de PJ Harvey toon, de live-optredens en de kleine geluidjes het voor me...Er was live een moment waarop ik dacht dat ze echt niet meer ruwer konden worden, waarna hij (VV? Hotel?--ik ben te moe om het op te zoeken) nog even accelereerde en boos naar haar keek toen ze niet direct daarin meeging.....nasty...geniaal.
-- Ariën Rasmijn (saguamur...), December 19th, 2003.
― Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 20 December 2003 06:41 (twenty years ago) link
Ik vind Madrugada altijd het beste in zijn hardere nummers (vooral 'Bloodshot Adult Redemption' kan mij goedkeuring wegdragen).Qua haardvuurromantiek werd Tindersticks wat mij betreft afgetroefd door The Devastions. Luister maar eens naar Previous Crimes of We Will Never Drink Again.
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 20 December 2003 10:46 (twenty years ago) link
Is dit een mash-up van Bloodshot Adult Commitment en Marley's Redemption Song ? ;)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Saturday, 20 December 2003 10:57 (twenty years ago) link
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 20 December 2003 15:50 (twenty years ago) link
2. Massive Attack-100th windowOndergewaardeerd. Ook ondergesneeuwd door de vermeende kinderpornopraktijken van 3D. Geen festivalband maar na hun optreden op Werchter was ik verkocht. Koptelefoon op en ondergaan.
3. Grandaddy-SumdayLiedjes. Gewoon 12 liedjes. De midlife-crisis voorbij. Zwaarmoedig en toch ook berustend. Het blijvend verlangen naar dè ware.
4. Therapy?-High anxietyZonder platendeal gewoon doorjakkeren. Uiteindelijk uitgebracht door Spitfire. Lekker blijven zitten daar. Tevens overtuigende concertenreeks. Onbegrijpelijk nergens geboekt op de festivals.
5. Angels of Light-Everthing is good here/Please come homeConcessieloos blijft Micheal Gira zijn ding doen. Hier luister je niet voor je plezier naar, Gira zuigt je mee in zijn kwellingen. Schaamteloze eenzaamheid. Micheal, accepteer het maar, Jarboe komt niet bij je terug. Overigens, op het Swansforum maakt Jarboe melding van een (muzikale) hereniging. Als dat maar goed gaat. 6. Officer May-Smoking in a minorPostgrunge. Gevonden na een avondje mp3tjes zoeken op internet. Overtuigend rammelend.
7. Nick Cave and The Bad Seeds-NocturamaEigenlijk een draak. Programmeer Wonderful life, Bring it on, Dead man in my bed en Babe I'm on fire en je hebt een plaat die langer is dan een gemiddeld Strokes album. Omhooggetrokken door concert, dat wel.
8. Fantomas-Delirium CordiaUitvaartmuziek van Mike Patton en zijn vriendjes van The Melvins. Vervangt topic over favoriete begrafenisnummers.
9. Desert Sessions 9&10Josh Homme heeft PJ Harvey de woestijn ingelokt. Breng je snel weer zelf een plaatje uit Polly?
10. Moloko-Statues.Ex-geliefden die zelfverzekerd hun beste plaat maken.
Miskopen/teleurstellingen:Waterboys-Universal Hall Ga alsjeblieft weer aan de drank.
Marilyn Manson-The golden age of grotesqueHaal Twiggy terug, in je eentje red je het niet.
Living Colour-CollideoscopeLeuk optreden maar dit is milieuvervuiling.
Heather Nova-StormIn een glas water.
Placebo-Sleeping with ghostsBeste single van jaar met The Bitter End, verder hetzelfde advies als aan Mike Scott. Ga weer aan de dope, niet meer nuchter de studio inkruipen.
― erwin, Saturday, 20 December 2003 16:11 (twenty years ago) link
Nou, vertel...
Hij werd me getipt door joep v/d Ekko die je geloof ik vorige week op het feestje van N. Pek hebt gezien...
Heb inderdaad met hem mogen draaien op dat feest. Was heel leuk en toch ook best een eer.
― Ariën Rasmijn (Ariën), Saturday, 20 December 2003 17:08 (twenty years ago) link
― Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 20 December 2003 17:35 (twenty years ago) link
Dan raad ik je van harte aan om het nog een paar keer met koptelefoon te beluisteren. Kan het niet hard genoeg stressen. Interessant verhaal overigens. Heb het interview niet gelezen, heb je het erin kunnen verwerken?
― Ariën Rasmijn (Ariën), Saturday, 20 December 2003 18:01 (twenty years ago) link
Ik zal er nog eens naar luisteren. Maar, net als bv. bij Mogwai doe ik er dagen...weken over om me er toe te zetten om het te beluisteren. Ik ben meer een song dan een sfeer mens. Hoewel ik sfeer-artiesten wel vaak interessant vind om te interviewen.
Had hij dit album neit ook met een 50-koppig orkest opgenomen die hij maar twee dagen tot zijn beschikking had?
― Der Arnold (Lester Bangs), Saturday, 20 December 2003 18:31 (twenty years ago) link
― Peter Abelsen (Peter Abelsen), Saturday, 20 December 2003 20:15 (twenty years ago) link
2: Mando Diao - Bring 'Em InMando Diao rockt melodieus en zorgt dat de luisteraar verliefd wordt op dat briljant schelle orgeltje. Ze zijn nog maar nét in de twintig en nu al omhooggevallen. ‘Mr. Moon’, ‘The Band’ en ‘Sheepdog’ gaan nooooooit verlorgen.
3: Belle And Sebastian - Dear Catastrophe WaitressBeste band van de afgelopen paar jaar heeft Stuart Murdoch weer als woordvoerder aangesteld. Die brengt de boodschap toch beter over dan al die andere bandleden. Samen zingen doen ze wel goed. Perfecte popliedjes schrijven (zoals bekend) ook.
4: The Postal Service - Give UpNu eens een keer geen anthrax in de post, maar een halffabrikaat dat later Give Up gaat heten. Dntel en Ben Gibbard ‘doen er wat naast’ en maken pardoes de lekker warme electropop waaronder single van het jaar ‘Such Great Heights’.
5: The Thermals - No Culture IconsThuis opgenomen tiny explosions. Stilzitten is verboden bij The Thermals maar tweeminuten liedjes volraggen is daarentegen prima!
6: The Stills - Logic Will Break Your HeartPlaat die je laat denken over referenties als Smiths, Interpop, Pedro The Lion en The Cure. Oftewel; zo veel van alles dat het uiteindelijk weer nieuw is. Dan moet je nog goede liedjes schrijven en daar slagen The Stilles met verve in.
7: Fountains Of Wayne - Welcome Interstate ManagersFountains Of Wayne blijven ook overeind als de buitentemperatuur flink daalt. Niet alleen maar zonnetjes dus, ook melancholie zonder in de lach te schieten. Komische teksten, gouden melodieën.
8: The Shins - Chutes Too NarrowJe bent mensch op een planeet en je schrijft opeens ‘Saint Simon’. Dan mag je straks in het hiernamaals bij Plato en Descartes aanschuiven. The Shins grijpen je bij elke song vanaf seconde 1. Wát een goede band.
9: Kaizers Orchestra - Ompa Til Du DørFEEST! Waitsiaanse kleinkunst. Hoempa die toch tamelijk serieus kan zijn. Noors kunnen we niet verstaan. Meezingen kunnen we het wel. Du skal dansa ompa til du dør
10: Blur - Think TankBij Think Tank viel het kwartje heeel laat. Het doorzettingsvermogen heeft toch gezorgd voor het genieten en het waarderen van een telkens vernieuwende band. De oude battle tussen Blur en dat Manchesterbandje is overigens al jarenlang in het voordeel van de eerste beslist.
11: Jay-Z – The Black AlbumJay-Z is een masochist. De luisteraars met zo’n sterke hiphopplaat achterlaten, dat kán gewoon niet? Dan ben je slechter dan Xander de B. en Bassie de C. bij elkaar. Nog maar even flink genieten van dit afscheidspresentje dan maar.
― Norbert Pek (Norbert Pek), Sunday, 21 December 2003 11:03 (twenty years ago) link
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Sunday, 21 December 2003 11:14 (twenty years ago) link
― theo @ Cut.Up.Media.HQ (theo), Sunday, 21 December 2003 11:19 (twenty years ago) link
― Norbert Pek (Norbert Pek), Sunday, 21 December 2003 12:14 (twenty years ago) link
1. Luomo – The Present LoverDuidelijk zaak. De rest van de albums kan eigenlijk wel random in de lijst staan, dit torende boven alles uit dit jaar. Op KM heb ik het allemaal mooier neergeschreven.
2. Mense Reents – Aus Freie StückenDuitse alleskunner. Helaas weinig klaar kunnen maken buiten Duitsland. Jammer hoor, zo'n mooie veelzijdige plaat.
3. Monade – Socialisme Ou Barbarie : The Bedroom RecordingsNog zo'n plaat waar ik blijkbaar de enige fan van ben. Delicate intimiteit en melancholie die Stereolab waarschijnlijk nooit meer zal benaderen.
4. Miss Kittin – Radio CarolineSublieme mixplaat. Ergens op de SubSsite is het allemaal verklaart.
5. Plastikman - CloserVierde meesterwerk op rij. Acid als existentialisme weetjewel.
6. Dopplereffekt – Linear AcceleratorOnverwacht succes toch wel voor dit album. De koudste, meest onmenselijke of beter ontmenselijkte muziek ooit.
7. Kraftwerk – Tour De France SoundtracksHelemaal in orde deze Kraftwerk plaat. Lekker Detroitachtig op veel plekken.
8. Outkast – The Love BelowSpeakerboxxx doet me niet zoveel, The Love Below is zeg maar Aus Freien Stucken maar dan vanuit hiphop gedacht. Of zoals de onvolprezen Marcello Carlin schreef: "takes us into long-uncharted gardens of utopia." Correct.
9. Jan Jelinek – Avec The Exposures: La Nouvelle PauvretéExpliciet in januari bedacht: niet vergeten aan het einde van het jaar. Met gemak beste Jelinek album tot nu toe: speels, met humor, met liefde.
10. Pluramon – Dreams Top RockDe officieuze opvolger van Loveless en dat met Julee Cruise. Appeltje/eitje lijkt me.
En dan betekent de curieuze stemverdelingDuitsland: 4Frankrijk: 2V.S. : 2Canada: 1Finland: 1
― Omar (Omar), Sunday, 21 December 2003 13:59 (twenty years ago) link
― nathalie (nathalie), Sunday, 21 December 2003 14:31 (twenty years ago) link
Jaaaaa... was jij daar ook zo blij mee?
You're all just pissing in the windYou might not know it, but you areAnd there ain't nothing like a friendWho can tell you you're just pissing in the wind.
Nu ook nog Time Fades Away, de meest onderschatte live-lp ooit, en we hebben geeneens the Darkness meer nodig om het leven aan te kunnen.
― Peter Abelsen (Peter Abelsen), Sunday, 21 December 2003 15:27 (twenty years ago) link
― Marcel Verhoeven (Marcel Verhoeven), Sunday, 21 December 2003 15:47 (twenty years ago) link
2. The Fall – The real new Fall l.p (Formerly Country on the click)Het kan geen toeval zijn dat mijn 12,5 jarig jubileum als trouw Fall volgeling samenvalt met de uitgave van deze ‘back in shape’- plaat van M.E.S. Slechts één zwak moment, namelijk het ontzettend beroerde 'Loop 41 Houston'.
3. Maria McKee – High DivePrachtig gezongen wonderschone liedjes met enkele handig verstopte zwakkere nummers. Het is haar vergeven want het is een heerlijke voelgoedplaat.
4. Plastikman – CloserEen fantastische luistertrip die geen echte zwakke momenten kent maar die wel te lang duurt. Het is namelijk een werkstuk dat je in z’n geheel dient te beluisteren en daar heb ik geen geduld/tijd voor.
5. The Cramps – Fiends of dope islandGeweldige rock ’n’ roll cd. Fuk de concurrentie, dit is nog altijd een divisie te hoog voor de rest.
6. Motorpsycho + Jaga Jazzist Horns – In the fishtank 10Fantastisch werkje van Roadwork-achtige klasse. Snah is weergaloos op zijn snaren en de JJ toeters zijn een welkome aanvulling op het Motorpsycho geluid en dat kan van het geblaas op Roadwork 2 niet gezegd worden.
7. Mogwai – Happy songs for happy people ‘Hunted by a freak’ en het imposante ‘Ratts of the Kapital’ zijn de klapperrrrs en met de overige 7 nummers vormen zij een mooie eenheid. Fraai, maar nog zo’n plaat en ik haak af, het is tijd voor verandering.
8. Eighties matchbox b-line disaster – Horse of the dog25 minuten is lang genoeg voor dit soort psychotisch opgefokte maniakale herrie. Aangenaam, maar wel draaien met mate.
9. My Morning Jacket – It still movesNa een poos vaak gedraaid te hebben gaat ie me toch ietwat tegenstaan. Het zal die steeds maar galmende vocalen zijn en de TE lange tijdsduur. Een zapplaat met mooie uitschieters.
10. Mudhoney – Since we’ve become translucent (2002)Dit jaar pas ontdekt dat Mudhoney een goede band is. De weergaloze afsluiter ‘Sonic infusion’ is een heerlijk doordenderende fuzzende trip van bijna 8 minuten. Het waanzinnigste gitaargeluid dat ik ken. Ik hoop dat ze volgende platen helemaal vullen met dit soort gierende spacerock.
11. Neil Young – On the beach (heruitgave)Dat we hier zo lang op hebben moeten wachten is vreemd. Beste Young-plaat uit de jaren 70.
― Marcel Verhoeven (Marcel Verhoeven), Sunday, 21 December 2003 15:59 (twenty years ago) link
Blijken het allemaal ultra-catchy popdeuntjes met de nodige discoreferenties er in, à la Daft Punk.
Wil je die cd nog verkopen, Peter?
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 21 December 2003 17:23 (twenty years ago) link
― Martijn Grooten (martijng), Sunday, 21 December 2003 17:39 (twenty years ago) link
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 21 December 2003 19:18 (twenty years ago) link
― bas (bas), Sunday, 21 December 2003 19:24 (twenty years ago) link
― Peter Abelsen (Peter Abelsen), Sunday, 21 December 2003 19:33 (twenty years ago) link
En zo staan er nog wel een paar op. Je moet dat gekwebbel over "zweverig" negeren, denk veel meer richting ABBA. (Bas heeft geen ziel meer, die heeft hij in een faustiaans pact verkocht aan de duivel voor 20% korting op die Jack Johnson boxset van Miles Davis ;)
― Omar (Omar), Sunday, 21 December 2003 20:53 (twenty years ago) link
Hmm... In die 2e helft komen toch ook nog Petite Machine, The New Gold, het prachtige popliedje In The Sand en het veneinige Small Poems of Old Friend voorbij. Ik heb niks te klagen hoor...
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Sunday, 21 December 2003 21:06 (twenty years ago) link
En gelijk heeft ie, ik wou dat ik er het lef voor had ;-)
Wanneer volg deel 2 van het project 'Bas doet z'n best'?
― Marcel Verhoeven (Marcel Verhoeven), Monday, 22 December 2003 03:56 (twenty years ago) link
11. yo la tengo - summer sunMet deze lui is het altijd prijs.
10. beth gibbons & rustin' man - out of seasonEen verstild plaatje. Bovendien de meest treffende titel van het jaar.
9. the datsuns - the datsunsDe natte droom van The Darkness. Deze plaat scheurt, trekt, stoeit, trapt en is vunzig tot en met.
8. the thermals - more parts per millionDe hype van het jaar met een mooie plaat. Maar niet zo hoog genoteerd als bij de "critici". Er zijn namelijk beter rammelrockers dit jaar.
7. the thrills - so much for the cityDe soundtrack van de zomer. De productie is wat soft maar de liedjes zijn van goud.
6. the white stripes - elephantOja, mijnheer Jack en mevrouw Meg zijn er ook nog. De formule werkt nog steeds, maar wanneer komt de gebruikelijke olifant vraag je je af (hoe vaak zou dit in een recensie zijn gebruikt??).
5. blur - think tankDe eerste Blur plaat die mij van begin tot einde boeit. Met zo'n organisch geluid en creatieve composities dat je er bijna blij van wordt.
4. the strokes - room on fireMinstens zo goed als Is This It. The Strokes bewijzen zichzelf en zouden de monden
van de "critici" moeiteloos snoeren, ware het niet dat de "critici" daar veel te eigenwijs voor zijn.
3. hot hot heat - make up the breakdownZonder twijfel de beste rammelaars van het jaar. Met een stem die doet denken aan Robert Smith.
2. bonnie 'prince' billy - master and everyoneEen plaat die alleen werkt in de donkere tijden van het jaar. Begin 2003 kwam de prins tot mij. Aan het eind van 2003 is hij terug, en hoe.
1. radiohead - hail to the thiefEen plaat waarvan mijn favoriete nummer met de dag veranderd kan niet slecht zijn. Daarnaast een buitengewoon [stoplap] groeiplaatje [/stoplap] met mooie herinneringen aan een sfeervol Gelredome.
― Maarten (sivle79), Monday, 22 December 2003 10:29 (twenty years ago) link
― [willem], Monday, 22 December 2003 11:33 (twenty years ago) link
heb ik bewaard voor volgend jaar. zag dat-ie pas in februari in engeland zal verschijnen en had soort van aangenomen dat dat dan ook voor de rest van europa zou gelden.
― (jg) ((jg)), Monday, 22 December 2003 12:07 (twenty years ago) link
in Nederland zelfs op 1 maart. Sub Pop zou hiermee wel eens een hele slimme marketingstrategie kunnen hebben ontdekt, want de plaat wordt nu al in kleine kring gehyped zonder dat ze er speciaal reclame voor hebben moeten maken. Was met The Postal Service en The Thermals ook al het geval.
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 22 December 2003 12:31 (twenty years ago) link
oef! ben niet de enige dus..
― Rizz (Rizz), Monday, 22 December 2003 12:43 (twenty years ago) link
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 22 December 2003 12:49 (twenty years ago) link
makes more sense indeed, shins 2004? zou wel eens hoog kunnen eindigen dan
― Rizz (Rizz), Monday, 22 December 2003 12:52 (twenty years ago) link
En ik heb hem nu al op twee. Nou maar hopen dat The Thermals niet nog zo'n geweldige plaat uitbrengen volgend jaar, dan kunnen The Shins eindelijk de nummer 1 krijgen die ze verdienen.
― Thijs (zilverberg.tk), Monday, 22 December 2003 15:04 (twenty years ago) link
― Robert (Robert), Monday, 22 December 2003 16:41 (twenty years ago) link
― Robert (Robert), Monday, 22 December 2003 16:52 (twenty years ago) link